Prisilili domaću zrakoplovnu tvrtku na bijeg u Sloveniju, zaprašivanje poplavljenih područja nikad im nisu platili

Autor: dubrovackidnevnik.hr Autori fotografija: Lucija Komaić
Sporost  i neučinkovitost hrvatske birokracije nešto je s čime se gospodarstvenici svakodnevno susreću. Reforme ne funkcioniraju čak i ako se Vlast u njih upusti. Upravo zbog toga teret krize na svojim leđima najviše su osjetili hrvatski privatni poduzetnici koji često nailaze na barijere i stopiranja, umjesto na poticanje razvojnih projekata koji bi doprinijeli boljim rezultatima ukupnog gospodarstva.

Na Dubrovačkom dnevniku već ste imali priliku čitati o zrakoplovnoj tvrtki Air Pannonia u vlasništvu Miroslava Vlašića iz Osijeka.

S AIR PANNONIOM U ĐIRU Uskoro u Hrvatskoj prvi privatni avion za prijevoz bolesnika (FOTO/VIDEO)

Privatna zrakoplovna tvrtka jedna je od najbrže rastućih  u Hrvatskoj,  s flotom od 10 aviona. Tvrtka se bavi poljoprivrednom avijacijom, održavanjem zrakoplova, pokrenula je vlastitu pilotsku školu, a novi projekt s kojim kreću u realizaciju je medicinski i VIP prijevoz putnika.

Prvi medicinski prijevoz stopira birokracija

Za tu svrhu u travnju je kupljen novi zrakoplov King Air C90,  američke proizvodnje, vrijedan pola milijuna dolara. Zrakoplov pokreću dva motora od nekih 650 do 700 KS, kapaciteta smještaja je za šest putnika uz dva pilota te ima sve karakteristike putničkih zrakoplova. Za potrebe medicinskog prijevoza kupljena je potrebna oprema. Bit će to prvi zrakoplov u Hrvatskoj koji će pružati uslugu medicinskog prijevoza, što je do sada radio  samo Vladin Challenger uz znatno veće troškove.

Zbog  hrvatske birokracije, iako je kupljen u travnju, novi zrakoplov  u funkciji komercijalnih letova bit će tek krajem godine, do kada će stajati u hangaru.  

Mladi pilot Krešimir Vlašić  za Dubrovački dnevnik rekao je više detalja o ovom novom projektu.

'Već imamo nekih upita, iako je hrvatska birokracija takva da još uvijek sređujemo papire,' rekao je Vlašić dodavši kako su do sada već napisali oko 400 stranica manuala i ostale papirologije koja je potrebna za dobiti odobrenje Agencije za civilno zrakoplovstvo.

 'Sad smo dobili registraciju, u zrakoplovnom žargonu rečeno plovidbenost. Još uvijek čekamo certifikat operatera,  odobrenje da možemo raditi kao operater i da možemo naplaćivati svoju uslugu. Do tada avion stoji u hangaru. Ima upita iz Libije gdje bi također prevozio bolesnike, ali prvotni cilj je pokriti Europi. Nabavljena je medicinska oprema iz SAD-a, koja se montira u avion. Ali s papirima se još uvijek borimo  svaki dan,' rekao je Vlašić.

'Stopiraju nas vječito, ali to je duga priča. Za sve što pokušate u zrakoplovstvu, birokracija je jako spora. Oni rade svoj posao, u Agenciji za zrakoplovstvo, ne može se reći da ne rade, ali kod nas je sve jako sporo,' rekao je Vlašić.

Za potrebe medicinskog prijevoza avionom i prijevoza VIP putnika tvrtka Air Pannonia bit će na  raspolaganju 24 sata dnevno.  Imat će nekoliko posada i moći će realizirati prijevoz putnika ili organa u vrlo kratkom vremenu. Koliko je takav jedan zrakoplov potreban Hrvatskoj može se zaključiti iz činjenice kako je do sada bilo slučajeva da je za potrebe prijevoza bolesnika ili organa iz drugih zemlja u Hrvatsku, ako je pacijent osiguran, takav zrakoplov znao dolaziti čak iz Turske. Dopremanje u hrvatsku bolnicu, ubuduće će moći odrađivati tvrtka Air Pannonia što će biti znatno isplativije.

Kriza čini svoje

Uz pilotsku školu koja djeluje pri  Fakultetu prometnih znanosti. Air Pannonia  je tvrtka koja je jedina u Hrvatskoj pokrenula vlastitu Pilotsku školu na toj razini. Kriza je i na tom području učinila svoje,  što se tiče zainteresiranih polaznika, budući da se radi o jako skupom tečaju obuke.  Za razliku od privatne škole gdje se troškovi moraju financirati u privatnom aranžmanu,  za Fakultet prometnih znanosti dobiva se potpore  Države.

Tako je glavna  djelatnost tvrtke poljoprivredna avijacija, ali nažalost, hrvatska birokracija i na toj razini otežava poslovanje. Špricanje suncokreta, usjeva, pšenice, ječma znatno se smanjilo posljednje tri godine, zbog stopiranja Ministarstva poljoprivrede i  Ministarstva zdravlja, iako za to postoje potrebe i interes. Tvrtka Air Tractor odrađuje i tretiranje protiv komaraca, posao koji će uz Posavinu  uskoro odraditi i na cijelom području BiH.

Poljoprivredna avijacija

'Otkad smo ušli u EU, to sredstvo s kojim se šprica suncokret iz zraka mora biti odobreno od Ministarstva. Špricanje  nije zabranjeno, ali je uvelike otežano.  Primjerice, naručitelj usluge nas nazove i kaže kako ima 500 ha polja suncokreta koje bi trebalo tretirati. Ministarstvima je tada potrebno dostaviti, ime pilota, satelitsku snimku polja, tko je vlasnik, izvod iz  vlasničkog lista, zemljišta, samo da bi se napravilo jedno obično tretiranje,' pojašnjava Krešimir Vlašić zbog čega je i u ovoj njihovoj osnovnoj djelatnosti došlo do znatnog pada posljednjih godina.

Nakon svega, možda je najbolji pokazatelj stanja u hrvatskoj birokraciji  i zrakoplovstvu to što su u tvrtki Air Tractor 2010. godine dio poslovanja odlučili trajno prebaciti u Sloveniju.

Kad Država perspektivnu tvrtku prisilili na bijeg iz Hrvatske

'Negdje 2010. godine smo imali problema s Agencijom za civilno zrakoplovstvo. Na kraju smo servis za zrakoplove i pilotsku školu morali registrirati u Sloveniji. Tamo smo naišli na veliko razumijevanje. Punopravni smo član Slovenskog ministarstva prometa, iako smo tamo  deveta ili deseta pilotska škola na ovoj razini. U Hrvatskoj smo jedini uz pilotsku školu u režiji Države i Fakulteta prometnih znanosti,' kaže Vlašić.  

'Tvrtka koja teži napretku morala je prebaciti svoje sjedište u Ljubljanu. Imali smo nekoliko  prizemljenja zrakoplova. Primjerice, došao bi inspektor i tražio da u skladištu rezervnih djelova imamo klima uređaj. Budimo realni,  što će se dogoditi crijevu od goriva ako je skladišteno na 18, 19 stupnjeva? Ali ne, oni su propisali  da to mora biti na 22,' priča Vlašić uspoređujući razliku između poslovanja u Hrvatskoj i Sloveniji.

'S druge strane, Slovenci su čak išli tako daleko da su svoje vojne pilote slali kod nas na obuku. U tvrtku koja nije izvorno njihova, nego smo tamo došli iz Hrvatske. Tada smo zbog svega  otvorili ured u Ljubljani, a odobreni smo kao servis za zrakoplove i za male zrakoplove u BiH. U Hrvatskoj nam ne treba takvo odobrenje jer vrijedi ovo od Europske unije. Otac i brat imaju slovensku dozvolu. Nažalost, maksimalno bježimo od svega što ima s hrvatskom birokracijom,' pojašnjava Vlašić dodavši kako su 'poznanstva' i dalje jedan od ključnih faktora za uspjeh u Hrvatskoj.

Kad država vlastitom birokracijom istjera iz zemlje perspektivnu tvrtku koja zapošljava ljude i teži razvoju, onda je jasno u kakvoj situaciji se nalazimo i zbog čega se oporavak iz krize uopće ne nazire.   

Spasili poplavljena područja od epidemije

No, tu nije kraj apsurda. Svi se sjećaju katastrofalnih poplava koje su pogodile Gunju, Posavinu, ali i susjedne države u svibnju. Nakon što se voda počela povlačiti, nova opasnost od teških epidemija tek je počela. Ministar zdravlja Rajko Ostojić proglasio je opasnost od epidemije zaraznim bolestima te se krenulo u provođenje mjera dezinfekcije i deratizacije. Pojavile su se između ostaloga enormne količine komaraca, od kojih je prijetila potencijalna opasnost od zaraze virusom Zapadnog Nila koji se na ljude prenosi ugrizom zaraženog komarca.

Ministar Ostojić u želji da spriječi epidemiju osobno je molio Krešimirovog oca da tvrtka AirTractor izvrši zaprašivanje protiv komaraca na poplavljenim područjima. Posao je domaća tvrtka obavila. Epidemija zaraznih bolesti je spriječena. Ministar je u međuvremenu rošadama u Vladi smijenjen.

Domaća zrakoplovna tvrtka još uvijek nije dobila niti jednu jedinu lipu za obavljeni posao zaprašivanja koji je trajao dva tjedna, vrijedan milijun i 200 tisuća kuna,  koji je spasio zdravlje ljudi na poplavljenim područjima.

S obzirom na negativne reakcije iz Ministarstva, upitno je kada će i hoće li posao na kraju uopće biti plaćen. 

Država svojom neučinkovitom birokracijom i nedostatkom bilo kakve vizije za razvojem gospodarstva perspektivne tvrtke tjera iz Hrvatske. Kad se dogodi prirodna katastrofa, onda te iste tvrtke zove u pomoć. Ali, kad nakon svega te usluge još i ne plati, onda je jasno u kakvoj se katastrofalnoj situaciji nalazimo. Kao i to da nas iz takve situacije, oni koji bi  trebali, očito ne znaju spasiti. 

LK

Popularni Članci