IZLOŽBA 27 UMJETNIKA Beograđani prvi put vide fotografije Pava Urbana

Autor: dubrovackidnevnik.hr Autori fotografija: Udruga Kontra
Pred punim predvorjem Kulturnog centra Beograda, u četvrtak 25. rujna, otvorena je izložba „Grad je mrtav. Živio Grad!“ kojom se 27 autora dubrovačke nezavisne umjetničke scene prvi put predstavilo Beogradu. 

- Ovo je vrlo emotivan trenutak za sve nas. Hvala našim dragim Dubrovčanima, koji su nakon dugo godina došli u Beograd i učinili nam veliku radost. Žao mi je što nisu došli ranije, prije pet, deset godina, da vide da je u Beogradu uvijek bilo ljudi koji su mislili na Dubrovnik i koji su patili s Dubrovčanima dok je trajala besprizorna agresija na grad. Naravno, nikad nije kasno. Hvala im što su došli i hvala im što i danas u gradu koji je na drugi način devastiran - kulturološki, koji je u odumiranju zbog komercijalizacije i masovnog turizma, i dalje imaju snage da se bave umjetnošću. Dobrodošli u Beograd –rekla je slikarica Jelena Trpković, supruga pjesnika Milana Milišića, prve civilne žrtve agresije JNA i paravojnih jedinica Srbije i Crne Gore na Dubrovnik. 

Trpković je pozvala publiku da posebno obrate pozornost na posljednje fotografije Pava Urbana, koji je poginuo fotografirajući razaranje grada 6. prosinca 1991. godine. 

Beograđani sada prvi put imaju priliku vidjeti  te fotografije. 

- To su najpotresnije fotografije razaranja jednog grada. Pavo je bio na Stradunu kada su počele padati granate. To je čovjek koji je dao svoj život za grad, za umjetnost - podsjetila je Trpković.

- Izložba „Grad je mrtav. Živio Grad!“ je izložba o Dubrovniku, ali i o vama i o nama na više razina – rekao je naotvorenju kustos Slaven Tolj. 

- Ovo je izložba o vremenu od devedesetih do danas i o načinu kako smo se nosili s tim vremenom, što smo radili, koliko smo bili časni, koliko smo mislili na druge ljude i kako smo na sve to gledali. Svi ljudi koji su izložili radove, su ujedno i u svim drugim situacijama, i kao aktivisti, a prije svega kao ljudi, pokazali da vide što se događa oko njih. Znali su reagirati na dobar način kada se to događalo, kroz cijelo ovo vrijeme, što nije bilo jednostavno. Ovo je jedno surovo vrijeme, 25 traumatičnih godina u kojima smo imali rat, poratno razdoblje, jedan period kad smo vjerovali da će biti bolje da bi se vrlo brzo pokazalo da se ti naši gradovi pretvaraju u nešto drugo, da su neki ljudi zamislili da to više nisu gradovi za nas nego prostor koji isključivo koristi njihovom privatnom interesu. Ova izložba prije svega govori o tome, da sve dok postoje ljudi koji drugačije razmišljaju da ne treba odustati od svojih gradova i da nikakva politička samovolja i prezir prema životu ne mogu ubiti grad. Ja se bar nadam da je to tako. Dubrovnik prolazi kroz jedan užasan proces pretvaranja grada u destinaciju. S distance se možda čini da je to prostor ugodnog življenja u kojem se može zaraditi novac, može osigurati egzistencija. Taj novac i egzistencija ne mogu nikako čovjeku dati ono što mu u stvari treba: da bude čovjek, da miriše taj svoj grad, da živim punim plućima u tom gradu - rekao je Tolj.

Publika do 18. listopada u galeriji Podroom Kulturnog centra Beograda može pogledati i radove Antuna Maračića, Paska Burđeleza, Ivane Jelavić, Ivane Pegan Baće, Viktora Daldona, Luka Piplice, Ane Požar Piplice, Tine Gverović, Bena Caina, Mare Bratoš, Ervina Babić, Marka Ercegovića, Darija Kulišića, Marije Grazio, Stjepana Grbića, Ane Opalić, Marija Cvjetkovića, Marije Pende, Karmen Dada, Ivone Vlašić, Ivane Selmani, Maje Marković, Mara Mitrovića, Božidara Jurjevića i Slavena Tolja.